Polacy coraz mniej zainteresowani zmianą klimatu, pomimo, że wciąż się jej boją – zaskakujące wyniki badania Flora Food GroupZaledwie 29% Polaków deklaruje wysoką świadomość ekologiczną, co oznacza spadek o 15 p.p. w porównaniu do 2021 r. Jednocześnie 49% respondentów wskazuje, że produkcja żywności wpływa na zmianę klimatu, ale zdecydowana większość podczas zakupów kieruje się ceną. Raport Flora Food Group i IBRiS z 2024 r. pokazuje, że jeśli chodzi o środowisko naturalne, Polacy „nie czują klimatu”.Najważniejsze dane: - dla
62% badanych cena jest głównym czynnikiem zakupu, jedynie dla 14% znaczenie ma
wpływ produkcji na środowisko naturalne
- 34% respondentów
deklaruje gotowość do płacenia więcej za produkty przyjazne dla środowiska
naturalnego
- osoby
mieszkające na wsi częściej niż respondenci z aglomeracji powyżej 250 tys.
mieszkańców śledzą informacje dotyczące środowiska – 15% vs. 6%
Świadomość ekologiczna w liczbach
Cykliczne
badania Flora Food Group pozwalają na śledzenie zmian w postawach konsumentów
wobec zmiany klimatu. Od 2021[1] r.
zaobserwowano wyraźny spadek zarówno deklarowanej świadomości ekologicznej, jak
i zainteresowania zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska. W 2021 r. 44%
badanych oceniało swoją świadomość ekologiczną jako wysoką lub bardzo wysoką –
obecnie odsetek ten spadł do 29%. Jednocześnie liczba osób, które przyznają, że
śledzą informacje o zmianie klimatu jedynie w sposób powierzchowny, wzrosła z
35% do 42%. Z kolei aż 16% respondentów czuje przesyt treściami klimatycznymi w
mediach, co wskazuje na znudzenie tematem, biorąc pod uwagę, że takich
odpowiedzi w 2021 r. było 9%.
Najwyższy
odsetek osób deklarujących wysoki poziom świadomości ekologicznej (35%)
występuje w przedziale wiekowym 18–29 lat. W grupach 50–59 lat oraz powyżej 60.
roku życia wynik ten wynosi po 30%. Zaskoczeniem w tegorocznej edycji badania
Flora Food Group jest fakt, że respondenci pochodzący ze wsi częściej niż osoby
z miast powyżej 250 tys. mieszkańców wskazują, iż szczegółowo śledzą informacje
dotyczące środowiska (15% vs. 6%). W dużych aglomeracjach większy odsetek osób
ocenia swoją świadomość ekologiczną jako wysoką (34%), w porównaniu do 28% na
wsiach. Również wykształcenie przekłada się na świadomość ekologiczną – 38%
osób po studiach wyższych deklaruje wysoki poziom, podczas gdy wśród osób z
wykształceniem podstawowym odsetek ten wynosi 26%.
- Badania Flora Food Group wyraźnie pokazują,
że zainteresowanie tematyką zmiany klimatu w Polsce spada. Może przywykliśmy
już do gwałtowności i intensywności zjawisk pogodowych, skutkującymi
powodziami, huraganami, upałami i suszami? Alarmujące informacje o
przekroczeniu kolejnych rekordów średnich temperatur nie robią na nas wrażenia,
potrzebujemy więc innego podejścia i edukacji - mówi Sebastian Tołwiński,
Dyrektor ds. Korporacyjnych i Komunikacji Flora Food Group w Europie Środkowej
i Południowo-Wschodniej.
Produkcja żywności a środowisko
49%
Polaków uważa, że produkcja żywności ma duży wpływ na zmianę klimatu. Za
najbardziej obciążające środowisko naturalne uznawane są mięso wołowe (44%) i
wieprzowe (42%), podczas gdy zboża oraz warzywa i owoce postrzegane są jako
najmniej szkodliwe. Pomimo tej świadomości, potrzeby planety nadal nie są
priorytetem podczas zakupów. Cena jest obecnie najważniejszym kryterium wyboru
(62%), co stanowi istotna różnicę w odniesieniu do wyników z 2021 r., kiedy
kluczowym czynnikiem był skład produktu. Aktualnie tylko 34% Polaków deklaruje
gotowość zapłacenia więcej za produkty przyjazne środowisku – to kolejny spadek
w porównaniu do wyników sprzed trzech lat, kiedy było to 68%. W porównaniu do
2021 r. o połowę spadło znaczenie kraju produkcji dla podejmowanej decyzji
zakupowej, natomiast ponad dwukrotnie wzrosło wskazanie na „wygodę
użytkownika”.
Codzienne, prośrodowiskowe nawyki Polaków
Mieszkańcy
Polski podejmują pewne działania na rzecz ochrony środowiska, jednak są one
związane bardziej z koniecznością spełnienia obowiązujących przepisów, wygodą i
korzyścią finansową, niż z potrzebą ograniczenia zmiany klimatu. Najczęściej
wskazywane aktywności to: segregacja odpadów (81%), używanie wielorazowych
toreb (74%), ograniczanie zużycia wody (62%). Ograniczenie plastiku jest równie
popularne – praktykuje je 58% respondentów. Bardziej wymagające działania,
takie jak: korzystanie z odnawialnych źródeł energii (33%), ograniczanie
spożycia mięsa i produktów odzwierzęcych (29%) czy wspieranie organizacji
proekologicznych (24%) są podejmowane znacznie rzadziej.
Polacy za
największe problemy środowiskowe uważają zanieczyszczenie odpadami (41%) oraz
jakość powietrza (40%). Na kolejnych miejscach znalazły się zanieczyszczenie
plastikiem i zanieczyszczenie wód (po 39%). Natomiast kwestie, takie jak zmiana
klimatu (28%) czy utrata bioróżnorodności (14%), jako bardziej abstrakcyjne
wskazywane są znacznie rzadziej. Wyniki te pokazują, że percepcja ogniskuje
wokół tych problemów środowiskowych, z którymi spotykamy się w życiu
codziennym, co podkreśla potrzebę działań edukacyjnych uwzględniających tak
istotne wyzwania jak np. ochrona ekosystemów i zwiększenie bioróżnorodności.
[1] Badanie przeprowadzone na zlecenie
firmy Flora Food Group (dawniej Upfield
Polska) na reprezentatywnej grupie 1000 mieszkańców Polski w czerwcu 2021 r. –
zrealizowane przez IBRIS, próba badawcza=1000 (tryb mieszany, CATI/CAWI:
500/500).
pełna lista aktualności
|