Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Eksport zaostrza apetyt na rozwój
Rosnąca konkurencja w kraju sprawia, że rodzime spółki coraz większe nadzieje pokładają w sprzedaży zagranicznej. W 2016 roku po raz kolejny jej wartość może pójść w górę.

Zwiększanie eksportu, ekspansja zagraniczna czy zdobywanie nowych rynków zbytu - trudno dziś znaleźć firmę spożywczą, której prezes lub właściciel nie wymieniłby tych haseł w rozmowie o planach na najbliższą przyszłość. Mocniejsze wyjście poza Polskę stało się równie ważne, jak poprawa efektywności i szukanie synergii.


- Eksport jest kluczowy dla rozwoju spółek spożywczych obecnych na GPW - mówi Dariusz Świniarski, analityk Domu Maklerskiego Banku BPS.


Znaczenie eksportu rośnie wraz ze skalą biznesu. - Wyraźnie widać, że po osiągnięciu granicy 1 mld zł sprzedaży rocznej bardzo trudno jest utrzymać dotychczasowe tempo rozwoju, bazując tylko na krajowym rynku.

 

Eksport będzie nadal ważny dla przetwórców mięsa wieprzowego - uważa Marta Skrzypczyk, koordynatorka analityków zespołu rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK. - W przypadku tej branży podstawowym problemem jest jednak brak dostępu do rynków azjatyckich związany ze stwierdzeniem przypadków wirusa ASF w Polsce. Ważną kwestią są więc efekty rozmów, które toczą się między służbami z Polski i innych krajów w celu uznania regionalizacji w obrocie mięsem wieprzowym. Pozwoliłoby to na powrót dużej części krajowych firm na bardzo atrakcyjne rynki wschodnie - dodaje.

 

- Wzrostowi sprzedaży zagranicznej będzie sprzyjał słaby złoty, przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych oraz działania promocyjne podejmowane przez Polskę w 2015 roku - uważa Marta Skrzypczyk. Jej zdaniem wzrost eksportu mógłby być jeszcze większy, gdyby nie mniejsze zbiory zbóż, owoców i warzyw spowodowane suszą. - Negatywny wpływ na tempo sprzedaży zagranicznej może mieć również spowolnienie wzrostu gospodarczego w Chinach, kontynuacja recesji w Rosji, a także niskie ceny surowców rolnych i większości artykułów żywnościowych. Ponadto eksportowi zbóż nie będzie sprzyjać duża podaż ziarna w Europie oraz krajach należących do jego tradycyjnych importerów- dodaje przedstawicielka BZWBK.

 

W 2015 roku polski eksport rolno-spożywczy zwiększył się o 7,7 proc. do 23,6 mld euro - podaje Ministerstwo Rolnictwa. Jeszcze w 2004 roku, kiedy Polska wchodziła do UE, sięgał tylko 5,2 mld euro. - Polski przemysł spożywczy stał się eksportowym potentatem w szeregu segmentów tego rynku. Jesteśmy istotnym graczem w Europie nie tylko w produkcji słodyczy, ale również w takich sektorach jak przetwórstwo łososia wędzonego, drób, pieczywo mrożone, pieczarki czy produkty mleczarskie - podkreśla Piotr Grauer, dyrektor w KPMG w Polsce. - We wszystkich tych sektorach kluczowe znaczenie mają z jednej strony wciąż niższe koszty siły roboczej w stosunku do krajów zachodnich, a z drugiej strony bliskość chłonnych rynków zbytu - dodaje ekspert. Kluczowym rynkiem zbytu dla naszej branży rolno-spożywczej pozostaje Unia Europejska. W ubiegłym roku jej udział w łącznym eksporcie zwiększył się do 82 proc. Był o niemal 2 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej. Mocniejsze wyjście poza Wspólnotę jest jednak nieuniknione. Marta Skrzypczyk zaznacza, że zdobywanie rynków pozaunijnych będzie coraz ważniejsze dla firm, które chcą się rozwijać. Rynek unijny staje się bowiem coraz bardziej konkurencyjny i nasycony. 


Więcej w: Parkiet 4/04/2016



Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij