Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Coca-Cola w Polsce kończy 40 lat
360 mln Euro zainwestowanych w Polsce, ponad 2700 pracowników, 3 zakłady produkcyjne, ponad 120 tysięcy punktów sprzedaży - to bilans 40-letniej działalności firm systemu Coca-Cola w Polsce. Przedstawiamy historię tego popularnego napoju w naszym kraju.

.
Coca-Cola w Polsce kończy 40 lat


Pierwszy raz Coca-Cola w Polsce gościła na stoisku amerykańskim podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich w 1957 roku. Natomiast rozpoczęcie produkcji Coca-Coli w Polsce przypada na okres sprawowania rządów przez Edwarda Gierka. To dzięki podpisaniu umowy o współpracy z The Coca-Cola Company, 19 lipca 1972 r., w Warszawskich Zakładach Piwowarskich ruszyła pierwsza linia rozlewnicza Coca-Coli z dostarczonego do Polski koncentratu. Pierwsze 7 mln szklanych opakowań sprowadzono aż z Hiszpanii. Gdy karmelowy napój zadebiutował w sklepach - w pierwszym dniu sprzedaży w warszawskim Supersamie i Sezamie, w ciągu jednej godziny klienci kupili aż 5760 butelek Coca-Coli. W latach 70-tych, w szczytowym momencie produkcja roczna tego napoju, w porównaniu z obecną ilością, osiągnęła zaledwie 176 hektolitrów. Jak donosiło Życie Warszawy z 1976 r., cena 1 litrowej butelki Coca-Coli wynosiła 19 zł, zaś kaucja 8 zł.

Wraz z upływem lat wizerunek Coca-Coli zmieniał się. W latach 50-tych i 60-tych - niedostępna jeszcze w Polsce Coca-Cola - w oficjalnej propagandzie polskich władz pozostaje symbolem zgniłego kapitalizmu. Nie braknie kwiecistych określeń w stylu charakterystycznym dla socjalistycznej nowomowy tego okresu -
Coca-Colę nazywano "konsumpcyjnym symbolem wrogiego systemu", "imperializmem w płynie" albo "stonką ziemniaczaną w płynie". W tamtym okresie do Polski trafiają z Zachodu nieliczne puszki Coca-Cola. Wtedy dla wielu Polaków picie tego kultowego napoju i symbolu Zachodu było swoistą manifestacją pozycji społecznej i przywiązania do wolności. Coca-Cola pełniła także rolę ambasadora popkultury, pojawia się np. w piosence Haliny Frąckowiak:

Wiele lat później
"Bądź gotowy dziś do drogi, drogi, którą dobrze znam,
bądź gotowy, poprowadzę cię tam.
Weź podróżny, stary worek i butelki coli dwie,
jutro lub we wtorek wezmę ci"

o Coca-Coli śpiewają Kasia Kowalska, Franek Kimono, Róże Europy, lub zespół disco-polo Torino. Wraz z normalizacją sytuacji społeczno-gospodarczej, Coca-Cola z ikony wolności i zachodniego stylu życia stała się obecnie łatwo dostępnym, pitym przez miliony napojem.

Podczas 40-letniej historii Coca-Coli w Polsce
autorami haseł reklamowych byli najwięksi mistrzowie języka polskiego. Melchior Wańkowicz, autor sloganu "Cukier krzepi", do konkursu na hasło reklamowe Coca-Coli w 1982 r. zgłosił "Yes, Coca-Cola". Hasło Wańkowicza przegrało z ponadczasowym sloganem Agnieszki Osieckiej - "Coca-Cola. To jest to!". W 2005 nowe hasło stworzył językoznawca prof. Jerzy Bralczyk - "Coca-Cola. Co za radość".
Wraz z przemianami polityczno-gospodarczymi zaczęły się nowe czasy dla firmy Coca-Cola. W 1991 r. powstało pierwsze biuro w Pałacu Kultury i Nauki, zatrudniające wówczas 15 osób. Cóż za paradoks - ikona kapitalizmu znalazła siedzibę w darze Stalina dla narodu polskiego, symbolu systemu komunistycznego. Latem 1992 roku do sklepów w Szczecinie trafiła pierwsza lodówka Coca-Coli. Natomiast pierwszy automat do sprzedaży napojów firmy został zainstalowany w Lublinie w 1997 r. Pierwsza kampania z okazji Bożego Narodzenia, która dla wielu konsumentów rozpoczyna okres świąteczny, pojawiła się w 1996 roku.

Od początku lat 90-tych Coca-Cola nieustannie poszerza swoją
ofertę o kolejne produkty m.in.: Sprite i Fantę (1992r.), Coca-Colę light i tonik Kinley (1993r.), Cherry Coke (1996r.), Powerade (2001r.), Nestea (2003r.), naturalną wodę mineralną Kroplę Beskidu i napój energetyzujący Burn (2004r.), Multivitę z ujęcia Kropla Minerałów (2009r.), soki, nektary i napoje Cappy (2008). Dużym wydarzeniem było wprowadzenie na polski rynek w 2008 roku Coca-Coli Zero - reklamowanej jako napój dla mężczyzn, którzy cenią sobie życie wolne nie tylko od kalorii, ale i od kompromisów. Obecnie firma Coca-Cola ma w swoim portfolio napoje ze wszystkich kategorii, aby zaspokajać różnorodne potrzeby napojowe konsumentów. Również te związane z coraz silniejszym trendem health & wellness i chęcią ograniczania liczby przyjmowanych kalorii. Tutaj Coca-Cola ma wiele do zaoferowania - oprócz znanych już marek, takich jak: Coca-Cola light lub Coca-Cola Zero, które nie zawierają cukru, również w innych katergoriach wprowadzane są warianty o ograniczonej lub zerowej kaloryczności. Tylko w 2012 r. oferta firm Coca-Cola została wzbogacona o trzy nowe napoje: Powerade Zero i Nestea Light, które nie zawierają cukru oraz innowacyjną Nestea z ograniczoną o 30% ilością cukru, z uwagi na zawartość słodzika naturalnego pochodzenia pozyskiwanego z liści stewii.

Juz od lat Coca-Cola utrzymuje pozycję największego gracza na rynku napojów bezalkoholowych w Polsce. W 2011 roku udział Coca-Coli w rynku wyniósł 12,9% pod względem wielkości sprzedaży i 22,4% pod względem wartości sprzedaży.



(Źródło: media2.pl).

Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij