Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Relacja z konferencji PFPZ ZP "Zarządzanie łańcuchem dostaw w przemyśle spożywczym"
W przemyśle spożywczym logistyka jest jednym z najważniejszych ogniw – stwierdził Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców, otwierając konferencję „Zarządzanie łańcuchem dostaw w przemyśle spożywczym”, która odbyła się 8 grudnia 2010 r. w Warszawie. Jest to również obszar, w którym tkwią jeszcze istotne możliwości obniżania kosztów. W dobie kryzysu, kiedy konsument oszczędniej i uważniej wydaje swoje pieniądze, możliwość zaoferowania mu towaru w korzystniejszej cenie może być ważnym atutem w konfrontacji z konkurencją.

 

P1000469zmniejsz
 Uczestnicy konferncji.

 

Konferencję, której moderatorem był prof. Wojciech Paprocki, kierownik Zakładu Ekonomii Przedsiębiorstwa Transportowego w Katedrze Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, rozpoczęła prezentacja omawiająca wymagania logistyczne nowoczesnych organizacji handlowych, przedstawiona przez Adama Galka, dyrektora Rozwoju Logistyki w spółce Tradis.  Coraz większy udział w rynku mają sieci handlowe i wszystko wskazuje na to, że taka tendencja utrzyma się w latach następnych. Konsolidacja handlu stawia nowe wymagania wobec logistyki. Partnerów handlowych, czyli dostawcę i detalistę łączy wspólny cel, jakim jest maksymalizacja sprzedaży przy minimalizacji kosztów, jednak drogi wiodące do tego celu są postrzegane odmiennie. Detalista chciałby otrzymywać dostawy często, w szerokim asortymencie i na czas. Dla producenta zaś bardziej ekonomiczne są rzadsze dostawy jednorodnego towaru.  Optymalizacja kosztów w obszarze logistyki wymaga dokładnego przeanalizowania źródeł ich powstawania i wspólnego szukania możliwości ich redukcji. Osiągnięcie autentycznego partnerstwa między obiema stronami wymaga współpracy, zdolności dzielenia się informacją, wzajemnego zrozumienia potrzeb i obaw oraz akceptacji podziału kosztów i korzyści – podsumował swoje wystąpienie Adam Galek.

 

P1000504zmniej
 Od lewej: profesor Wojciech Paprocki (SGH), Grzegorz Kaczor (ET Logistic Sp.  o.o.) , Adam Galek (Tradis Sp. z o.o.).

 

 

P1000502zmniej
 Andrzej Żurek Dyrektor Sprzedaży Samochodów Dostawczych Mercedes - Benz Sp. z o.o.  podczas rozmowy w kuluarach z uczestnikami konferencji.

 

Jaki model gospodarowania paletami przyjąć – zdecydować się na posiadanie własnych czy raczej wybrać usługę firmy zewnętrznej w tym zakresie? O korzyściach tej drugiej opcji starał się przekonać Radosław Majchrzyk, sales manager spółki Chep Polska w prezentacji „Zarządzanie paletami, jak zwiększyć efektywność łańcucha dostaw?”.  Takie rozwiązanie – dowodził on - pozwala skupić się na działalności podstawowej, upraszcza zarządzanie paletami, uwalnia od problemów związanych z utratą palet, strat na ich jakości, monitorowaniem ich drogi, a wreszcie gwarantuje stałą i pełną dostępność palet w każdym momencie. W rezultacie zyskuje się możliwość obniżenia kosztów, a w końcowym efekcie -  wzrost satysfakcji klientów. 

 

P1000508zmn
 Od lewj Andrzej Pawelczak (Animex S.A.), Bronisław Wesołowski (SNTIiTPS).

 

Obniżenie kosztów działalności można uzyskać również poprzez sprawne zarządzanie flotą pojazdów służbowych. Aż 40 proc. wszystkich wypadków drogowych dotyczyło osób pełniących obowiązki zawodowe lub będące w drodze do lub z pracy – przedstawiła wyniki badań ETSC Elżbieta Leszko, ekspert Det Norske Veritas Poland.   Wypadki, w których uczestniczą kierowcy samochodów służbowych przynoszą straty nie tylko w czysto materialnym wymiarze, polegające na konieczności naprawy samochodu lub wręcz zakupu nowego, wypłaty odszkodowania, wzrostu kosztów ubezpieczenia itp. To również straty wynikające z utrudnień w zarządzaniu firmą – czasowe odsunięcie pracownika od pracy, organizowanie zastępstwa, wdrożenie nowego pracownika do obowiązków związane nierzadko z koniecznością szkolenia, nie mówiąc o stratach moralnych i rodzinnych. Wdrożenie Kompleksowego Programu Zarządzania Bezpieczeństwem Floty - przekonywała p. Elżbieta Leszko – daje szansę ograniczenia wypadkowości, dzięki przede wszystkim podniesieniu świadomości pracowników w zakresie bezpieczeństwa użytkowania samochodów służbowych. Przynosi ono korzyści w trzech płaszczyznach: prawnej, finansowej i wizerunkowej. Zarządzanie bezpieczeństwem pracy stanowi integralną część zarządzania przedsiębiorstwem i od sprawności tego zarządzania w nie mniejszym stopniu zależy poprawa wyników ekonomicznych firmy.

Jednym z elementów warunkujących bezpieczne funkcjonowanie floty przedsiębiorstwa jest posiadanie sprawnych, bezpiecznych i niezawodnych samochodów. Szeroką ofertę samochodów dostawczych dla średnich i dużych firm proponuje firma Mercedes - Benz Polska. Zaprezentował ją Andrzej Żurek, dyrektor Sprzedaży Samochodów Dostawczych, w spółce Mercedes - Benz Warszawa. Firma oferuje różne formy finansowania pojazdów użytkowych: leasing operacyjny, wynajem krótko- lub długoterminowy oraz buy-back, czyli leasing operacyjny z opcją wykupu pojazdu przez sprzedającego za gwarantowana cenę. Stosunkowo nową usługą wprowadzoną przez spółkę jest FleetBorad – program skutecznego zarządzania flotą samochodów firmowych, wykorzystujący najnowocześniejszą technologię internetową. Korzyści z jego wdrożenia to m. in. lepsze wykorzystanie tej floty, znaczne oszczędności paliwa, zoptymalizowanie komunikacji między kierowcą i dyspozytorem oraz najbardziej racjonalne planowanie cykli konserwacji skutkujące redukcją przestojów.

O szansach i wyzwaniach w zarządzaniu łańcuchem dostaw mówił profesor Wojciech Paprocki ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.  Kanonem zarządzania logistycznego jest uznanie konsumenta, jako dominujące ogniwo w łańcuchu dostaw. Zaspokojenie jego preferencji, oczekiwań i wymagań jest celem działania menedżerów odpowiedzialnych za zarządzanie dostawami. Realizacja tego celu – podkreślał prof. Paprocki – odbywa się w warunkach narastającej niepewności, co do zachowań konsumentów. Bywa, że kupują więcej niż ich na to stać (szczególnie w krajach zamożnych, gdzie może to być wyznacznikiem statusu ekonomicznego), bywa też, że w fazie „zaciskania pasa” irracjonalnie redukują zakupy. Umiejętność przewidzenia zachowań zakupowych konsumenta to jedno z najważniejszych wyzwań w zarządzaniu logistyką. Wyzwaniem jest również rozwój sklepów internetowych. Dostarczenie odbiorcy zamówionego tą droga towaru może nastręczać wiele trudności, bo np. nie ma go w domu. Z tym problemem musi się uporać zarządzający sferą logistyki. Zracjonalizowania wymaga również sfera prawna odnosząca się do działalności gospodarczej w ogóle (stale rośnie liczba przepisów ją regulujących), a także bezpośrednio transportu (ograniczenia czasu pracy kierowców w sytuacji, gdy obecnie więcej tego czasu spędzają oni stojąc w korkach niż podczas jazdy).

W kontekście argumentów przedstawionych w prezentacji można pokusić się o wniosek, że przed logistyką w ogóle, a w przemyśle spożywczym w szczególności znacznie więcej wyzwań niż szans.

Zakończeniem konferencji była prezentacja Joanny Pietrusewicz, z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi: „Znak Poznaj Dobrą Żywność – wyróżnienie produktu na sklepowej półce”. Uczestnicy spotkania mieli okazję zapoznać się z historią działalności programu, jego celami, zasadami funkcjonowania oraz korzyściami wynikającymi z uczestnictwa w nim.

W konferencji skierowanej głównie do kierowników i dyrektorów do spraw logistyki i transportu dużych, średnich i małych firm z branży żywnościowej, wzięło udział ponad 50 uczestników.

 

Konferencja zorganizowana została przez Polska Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców przy współudziale Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Patronat nad powyższą konferencją objęła Rada Gospodarki Żywnościowej.

 

Partner strategiczny konferencji:



·         DET NORSKE VERITAS  BUSINESS ASSURANCE POLAND Sp. z o. o.

Partnerzy główni konferencji:

·         CHEP  Polska Sp. z o. o.
·        
Mercedes - Benz Warszawa Sp. z o. o.

          

Partnerzy konferencji:

·         Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

·         Accelerated Learning Systems Polska Sp. z o. o.


P1000525zzzzzzzzzzz

Stoisko firmy Det Norske Veritas Poland Sp. z o.o. - Partner Strategiczny PFPZ ZP.

P1000512zmni

Stoisko firmy Mercedes - Benz Warszawa Polska Sp. z o.o. - Partner Główny konferencji.

         
P1000539zmniej

Stoisko firmy Chep Polska Sp. z o.o. - Partner Główny konferencji.

Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

 

Komentarze

Dodaj komentarz


Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij