EUR-Lex Access to European Union law
This document is an excerpt from the EUR-Lex website
Document 32021D1851
Council Decision (EU) 2021/1851 of 15 October 2021 on the position to be taken on behalf of the European Union within the International Sugar Council as regards amendments to the International Sugar Agreement 1992 and the timetable for their implementation
Decyzja Rady (UE) 2021/1851 z dnia 15 października 2021 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Międzynarodowej Rady ds. Cukru w odniesieniu do zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. i harmonogramu jej wdrożenia
Decyzja Rady (UE) 2021/1851 z dnia 15 października 2021 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Międzynarodowej Rady ds. Cukru w odniesieniu do zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. i harmonogramu jej wdrożenia
ST/12289/2021/INIT
OJ L 374, 22.10.2021, p. 49–51
(BG, ES, CS, DA, DE, ET, EL, EN, FR, GA, HR, IT, LV, LT, HU, MT, NL, PL, PT, RO, SK, SL, FI, SV)
In force
22.10.2021 |
PL |
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej |
L 374/49 |
DECYZJA RADY (UE) 2021/1851
z dnia 15 października 2021 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Międzynarodowej Rady ds. Cukru w odniesieniu do zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. i harmonogramu jej wdrożenia
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) |
Decyzją Rady 92/580/EWG (1) Unia stała się stroną Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (2) (ISA) oraz członkiem Międzynarodowej Organizacji Cukru (ISO). |
(2) |
Zgodnie z art. 8 ISA Międzynarodowa Rada ds. Cukru (ISC) jest organem wykonującym lub organizującym wykonanie wszystkich funkcji niezbędnych do realizacji postanowień ISA. Zgodnie z art. 13 ISA wszystkie decyzje ISC są podejmowane zasadniczo w drodze konsensusu. W przypadku braku konsensusu decyzje są podejmowane zwykłą większością głosów, chyba że w ISA przewidziano głosowanie specjalne. |
(3) |
Zgodnie z art. 25 ISA członkowie ISO posiadają łącznie 2 000 głosów. Każdy z członków ISO posiada określoną liczbę głosów, która jest corocznie korygowana według kryteriów określonych w tym artykule. |
(4) |
Podział głosów pomiędzy członków ISO, który również determinuje wkłady finansowe członków na rzecz ISO, nie odzwierciedla już jednak realiów światowego rynku cukru. |
(5) |
Zgodnie z zawartymi w ISA zasadami dotyczącymi wkładów finansowych na rzecz ISO wkład finansowy Unii pozostaje niezmieniony od 1992 r., chociaż światowy rynek cukru, a w szczególności względna pozycja Unii na nim, znacznie zmienił się od tego czasu. W związku z tym Unia ponosi nieproporcjonalnie dużą część kosztów budżetowych i odpowiedzialności w ISO w ostatnich latach. |
(6) |
Decyzją Rady (UE) 2017/2242 (3) Komisja została upoważniona przez Radę do rozpoczęcia negocjaci z pozostałymi Stronami ISA w ramach ISC w celu zmodernizowania ISA, a w szczególności w celu wyeliminowania obecnych rozbieżności pomiędzy podziałem głosów i wkładami finansowymi członków ISO, a ich względną pozycją na światowym rynku cukru. |
(7) |
Na podstawie upoważnienia udzielonego decyzją (UE) 2017/2242 Komisja rozpoczęła negocjacje z państwami członkowskimi ISO i przedstawiła konkretne propozycje dotyczące zmian art. 25 ISA, który reguluje przyjmowanie budżetu administracyjnego i wkład finansowy członków. Dnia 19 lipca 2019 r. na 55. sesji ISC podjęła decyzję o rozpoczęciu negocjacji w sprawie częściowego przeglądu ISA pod kierunkiem Konferencji Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju przed swoim następnym posiedzeniem w listopadzie 2019 r. |
(8) |
ISC postanowiła na wniosek kilku członków ISO, że oprócz zmiany art. 25 ISA, przedmiotem negocjacji powinny być też inne części ISA, w szczególności cele określone w art. 1 ISA, priorytety pracy ISO określone w art. 32, 33 i 34 ISA oraz zasady mianowania dyrektora wykonawczego określone w art. 23 ISA. |
(9) |
Poneważ upoważnienie udzielone decyzją (UE) 2017/2242 wygasło w dniu 31 grudnia 2019 r. oraz ze względu na potrzebę kontynuowania negocjacji, decyzją Rady (UE) 2019/2136 (4) Rada udzieliła nowego upoważnienia. |
(10) |
Na 57. sesji w listopadzie 2020 r. oraz 58 sesji w czerwcu 2021 r. ISC uzgodniła brzmienie zmian w ISA. |
(11) |
Wszelkie poprawki uzgodnione podczas tych negocjacji muszą być przyjęte zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 44 ISA. Zgodnie z tym artykułem ISC może, w drodze głosowania specjalnego, zalecić członkom ISO zmianę ISA. Unia, jako członek ISC, zgodnie z art. 7 ISA, ma możliwość udziału we wspomnianym głosowaniu specjalnym zmierzającym do wszczęcia procedury zmiany ram instytucjonalnych ISA. |
(12) |
Zgodnie z harmonogramem wdrożenia częściowego przeglądu ISA głosowanie specjalne zgodnie z art. 44 ISA, mające na celu zalecenie członkom ISC zmiany ISA, odbędzie się na 59. sesji ISC zaplanowanej na listopad 2021 r. |
(13) |
Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach ISC na jej 59. sesji w odniesieniu do zmiany ISA. Stanowisko to powinno odzwierciedlać fakt, że zmiana ISA na podstawie wyników negocjacji dotyczących częściowego przeglądu ISA leży w interesie Unii. |
(14) |
Ponadto należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach ISC na jej 59. sesji w odniesienu do harmonogramu wdrożenia zmian ISA. Stanowisko to powinno odzwierciedlać fakt, że wejście w życie zmian ISA najpóźniej w dniu 1 stycznia 2024 r. leży w interesie Unii, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Międzynarodowej Rady ds. Cukru (ISC) na jej 59. sesji, w odniesieniu do zmian Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (ISA) i harmonogramu wdrożenia tych zmian polega na głosowaniu za:
a) |
zaleceniem członkom Międzynarodowej Organizacji Cukru zmiany ISA w celu odzwierciedlenia wyników negocjacji w sprawie częściowego przeglądu ISA w odniesieniu do jej art. 1, 23, 25, 32, 33 i 34; |
b) |
zatwierdzeniem harmonogramu uzgodnionego na 58. sesji ISC w czerwcu 2021 r., ustanawiającego terminy poszczególnych etapów procedury określonej w art. 44 ISA; |
c) |
wdrożeniem zmian, o których mowa w lit. a), zgodnie z harmonogramem, o którym mowa w lit. b), a zatem zapewnieniu, by zmiany te weszły w życie najpóźniej w dniu 1 stycznia 2024 r. |
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 15 października 2021 r.
W imieniu Rady
J.CIGLER KRALJ
Przewodniczący
(1) Decyzja Rady 92/580/EWG z dnia 13 listopada 1992 r. dotycząca podpisania i zawarcia międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (Dz.U. L 379 z 23.12.1992, s. 15).
(2) Międzynarodowa umowa w sprawie cukru z 1992 r. (Dz.U. L 379 z 23.12.1992, s. 16).
(3) Decyzja Rady (UE) 2017/2242 z dnia 30 listopada 2017 r. upoważniająca do rozpoczęcia negocjacji w sprawie zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (Dz.U. L 322 z 7.12.2017, s. 29).
(4) Decyzja Rady (UE) 2019/2136 z dnia 5 grudnia 2019 r. upoważniająca do podjęcia rokowań w sprawie zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (Dz.U. L 324 z 13.12.2019, s. 3).