EUR-Lex Access to European Union law

Back to EUR-Lex homepage

This document is an excerpt from the EUR-Lex website

Document 32021D1851

Decyzja Rady (UE) 2021/1851 z dnia 15 października 2021 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Międzynarodowej Rady ds. Cukru w odniesieniu do zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. i harmonogramu jej wdrożenia

ST/12289/2021/INIT

OJ L 374, 22.10.2021, p. 49–51 (BG, ES, CS, DA, DE, ET, EL, EN, FR, GA, HR, IT, LV, LT, HU, MT, NL, PL, PT, RO, SK, SL, FI, SV)

Legal status of the document In force

ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/1851/oj

22.10.2021   

PL

Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej

L 374/49


DECYZJA RADY (UE) 2021/1851

z dnia 15 października 2021 r.

w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Międzynarodowej Rady ds. Cukru w odniesieniu do zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. i harmonogramu jej wdrożenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Decyzją Rady 92/580/EWG (1) Unia stała się stroną Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (2) (ISA) oraz członkiem Międzynarodowej Organizacji Cukru (ISO).

(2)

Zgodnie z art. 8 ISA Międzynarodowa Rada ds. Cukru (ISC) jest organem wykonującym lub organizującym wykonanie wszystkich funkcji niezbędnych do realizacji postanowień ISA. Zgodnie z art. 13 ISA wszystkie decyzje ISC są podejmowane zasadniczo w drodze konsensusu. W przypadku braku konsensusu decyzje są podejmowane zwykłą większością głosów, chyba że w ISA przewidziano głosowanie specjalne.

(3)

Zgodnie z art. 25 ISA członkowie ISO posiadają łącznie 2 000 głosów. Każdy z członków ISO posiada określoną liczbę głosów, która jest corocznie korygowana według kryteriów określonych w tym artykule.

(4)

Podział głosów pomiędzy członków ISO, który również determinuje wkłady finansowe członków na rzecz ISO, nie odzwierciedla już jednak realiów światowego rynku cukru.

(5)

Zgodnie z zawartymi w ISA zasadami dotyczącymi wkładów finansowych na rzecz ISO wkład finansowy Unii pozostaje niezmieniony od 1992 r., chociaż światowy rynek cukru, a w szczególności względna pozycja Unii na nim, znacznie zmienił się od tego czasu. W związku z tym Unia ponosi nieproporcjonalnie dużą część kosztów budżetowych i odpowiedzialności w ISO w ostatnich latach.

(6)

Decyzją Rady (UE) 2017/2242 (3) Komisja została upoważniona przez Radę do rozpoczęcia negocjaci z pozostałymi Stronami ISA w ramach ISC w celu zmodernizowania ISA, a w szczególności w celu wyeliminowania obecnych rozbieżności pomiędzy podziałem głosów i wkładami finansowymi członków ISO, a ich względną pozycją na światowym rynku cukru.

(7)

Na podstawie upoważnienia udzielonego decyzją (UE) 2017/2242 Komisja rozpoczęła negocjacje z państwami członkowskimi ISO i przedstawiła konkretne propozycje dotyczące zmian art. 25 ISA, który reguluje przyjmowanie budżetu administracyjnego i wkład finansowy członków. Dnia 19 lipca 2019 r. na 55. sesji ISC podjęła decyzję o rozpoczęciu negocjacji w sprawie częściowego przeglądu ISA pod kierunkiem Konferencji Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju przed swoim następnym posiedzeniem w listopadzie 2019 r.

(8)

ISC postanowiła na wniosek kilku członków ISO, że oprócz zmiany art. 25 ISA, przedmiotem negocjacji powinny być też inne części ISA, w szczególności cele określone w art. 1 ISA, priorytety pracy ISO określone w art. 32, 33 i 34 ISA oraz zasady mianowania dyrektora wykonawczego określone w art. 23 ISA.

(9)

Poneważ upoważnienie udzielone decyzją (UE) 2017/2242 wygasło w dniu 31 grudnia 2019 r. oraz ze względu na potrzebę kontynuowania negocjacji, decyzją Rady (UE) 2019/2136 (4) Rada udzieliła nowego upoważnienia.

(10)

Na 57. sesji w listopadzie 2020 r. oraz 58 sesji w czerwcu 2021 r. ISC uzgodniła brzmienie zmian w ISA.

(11)

Wszelkie poprawki uzgodnione podczas tych negocjacji muszą być przyjęte zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 44 ISA. Zgodnie z tym artykułem ISC może, w drodze głosowania specjalnego, zalecić członkom ISO zmianę ISA. Unia, jako członek ISC, zgodnie z art. 7 ISA, ma możliwość udziału we wspomnianym głosowaniu specjalnym zmierzającym do wszczęcia procedury zmiany ram instytucjonalnych ISA.

(12)

Zgodnie z harmonogramem wdrożenia częściowego przeglądu ISA głosowanie specjalne zgodnie z art. 44 ISA, mające na celu zalecenie członkom ISC zmiany ISA, odbędzie się na 59. sesji ISC zaplanowanej na listopad 2021 r.

(13)

Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach ISC na jej 59. sesji w odniesieniu do zmiany ISA. Stanowisko to powinno odzwierciedlać fakt, że zmiana ISA na podstawie wyników negocjacji dotyczących częściowego przeglądu ISA leży w interesie Unii.

(14)

Ponadto należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach ISC na jej 59. sesji w odniesienu do harmonogramu wdrożenia zmian ISA. Stanowisko to powinno odzwierciedlać fakt, że wejście w życie zmian ISA najpóźniej w dniu 1 stycznia 2024 r. leży w interesie Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Międzynarodowej Rady ds. Cukru (ISC) na jej 59. sesji, w odniesieniu do zmian Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (ISA) i harmonogramu wdrożenia tych zmian polega na głosowaniu za:

a)

zaleceniem członkom Międzynarodowej Organizacji Cukru zmiany ISA w celu odzwierciedlenia wyników negocjacji w sprawie częściowego przeglądu ISA w odniesieniu do jej art. 1, 23, 25, 32, 33 i 34;

b)

zatwierdzeniem harmonogramu uzgodnionego na 58. sesji ISC w czerwcu 2021 r., ustanawiającego terminy poszczególnych etapów procedury określonej w art. 44 ISA;

c)

wdrożeniem zmian, o których mowa w lit. a), zgodnie z harmonogramem, o którym mowa w lit. b), a zatem zapewnieniu, by zmiany te weszły w życie najpóźniej w dniu 1 stycznia 2024 r.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 15 października 2021 r.

W imieniu Rady

J.CIGLER KRALJ

Przewodniczący


(1)  Decyzja Rady 92/580/EWG z dnia 13 listopada 1992 r. dotycząca podpisania i zawarcia międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (Dz.U. L 379 z 23.12.1992, s. 15).

(2)  Międzynarodowa umowa w sprawie cukru z 1992 r. (Dz.U. L 379 z 23.12.1992, s. 16).

(3)  Decyzja Rady (UE) 2017/2242 z dnia 30 listopada 2017 r. upoważniająca do rozpoczęcia negocjacji w sprawie zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (Dz.U. L 322 z 7.12.2017, s. 29).

(4)  Decyzja Rady (UE) 2019/2136 z dnia 5 grudnia 2019 r. upoważniająca do podjęcia rokowań w sprawie zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (Dz.U. L 324 z 13.12.2019, s. 3).


Top